ŽIVOTOPIS

Radek Krejčí se narodil 14. června 1964 v Praze. K profesionálnímu zpěvu ho přivedla profesorka D.Součková, která mu pomohla s přípravou na pražskou Akademii múzických umění. AMU absolvoval ve třídě profesora Karla Bermana v roce 1988. Již během studia hostoval v příbramské činohře a debutoval na scéně ústeckého divadla rolí Colase v Mozartově opeře Bastien a Bastienka (1986). 

Po absolutoriu nastoupil jako sólista Jihočeského divadla v Českých Budějovicích (1989 - 1992), kde vytvořil několik pozoruhodných kreací, jako například Masetto v Donu Giovannim, kterým otevíral historickou budovu Jihočeského divadla. K dalším zajímavým rolím patřil Paolo Albiani ve Verdiho opeře Simone Boccanegra. 

V letech 1993 – 1996 spolupracoval s Pražským komorním sborem na nejzávažnějších partech operní literatury pro festival G.Rossiniho v Pesaru (Maometto, Semiramide, Vilém Tell), pro Grande Theatre de Geneve (Boris Godunov, Billy Budd, Lohengrin) a Maggio Musicale Fiorentino (Čarostřelec, Fierrabras). Při této práci se setkal s největšími velikány operního světa jako jsou S.Ozawa, W.Sawallisch, Ch.Thielemann, S.Bychkov, R.Norrington, G.Gelmetti, S.Ramey, M.Pertussi, G.Kunde a další. Celou dekádu devadesátých let intenzivně spolupracoval s dirigentem Johannesem Wetzlerem (Landestheater Linz) na duchovním díle A.Brucknera a W.A.Mozarta, které s velkým úspěchem provedl jak v Linzi, tak bazilikách v St.Florianu, Lilienfeldu, Sonntagbergu, či Altmünsteru a Č.Budějovicích.

Roku 1998 se stává sólistou opery ústeckého divadla. Zde vytvořil, mimo mnoha jiných, role v operách W.A.Mozarta (Don Giovanni, Kouzelná flétna, Figarova svatba), G.Pucciniho (Bohéma, Madama Butterfly, Tosca), G.Verdiho (Otello, Traviata, Rigoletto), v operetách F. Lehára (Veselá vdova, Země úsměvů, Giuditta) a J.Strausse (Cikánský baron, Netopýr, Noc v Benátkách) a muzikálech My Fair Lady, Sugar, Funny Girl, Cikáni jdou do nebe, nebo Noc na Karlštejně. Celkem má nastudováno přes 75 rolí. Na svém kontě má více než 2000 vystoupení. V poslední době měl příležitost ztvárnit výrazné role na své domovské scéně (Purkrabí v Noci na Karlštejně, Eremit v Čarostřelci, Frank v Netopýrovi, nebo Kalchás v Krásné Heleně). Mimo svou domovskou scénu je nutno uvést i hostování v roce 1994 v Komorní Opeře Praha v inscenaci C.Monteverdi – Combatimento (role Tancreda) a Ballo delle Ingrate (role Pluta) a hostování v Plzeňské opeře v sezóně 2002/2003 v inscenacích Eugen Oněgin (role Zarjeckého) a Prodané nevěstě (role Míchy). Neméně důležité je i jeho hostování na naší první scéně – Národního divadla Praha, kde v rámci festivalu Opera vystoupil v průběhu let: 2003 – Eugen Oněgin (Zarjeckij), 2005 – Gianni Schichi (Maestro Spineloccio), 2007 – Rigoletto (Ceprano), 2011 – Hoffmannovy povídky (Hermann), 2015 – Tosca (Sciaronne).

Významná je rovněž jeho koncertní činnost. Zpíval v mnoha zemích (Německo, Francie, Španělsko, Severní Korea, Rakousko, Itálie, Švýcarsko, Finsko, Dánsko, Polsko, Slovensko, Chorvatsko, Belgie, Holandsko). Radek Krejčí vystupuje s komorními i symfonickými orchestry po celé republice. Spolupracoval například s Janáčkovou filharmonií Ostrava (A.Dvořák - Stabat Mater - 2002), se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (W.A.Mozart - Korunovační mše - 2006), s Českým národním symfonickým orchestrem (J.S.Bach - Vánoční oratorium - 2000), s Berliner Synfonie - Orchester (A.Dvořák - Biblické písně, J.S.Bach – Kantáty - 1988 a 1990, F.Schubert - mše Es-dur - 1990), či s Wiener Tonkünstler Orchester (F.Schubert - mše Es-dur - 2001) a Filharmonií v Opole (W.A.Mozart – Requiem - 1991). Dále spolupracuje se Severočeskou Filharmonií Teplice (A.Dvořák - Biblické písně a Te Deum - 2001, J.Haydn – Stvoření - 2007, J.J.Ryba - Česká mše vánoční - 2007 až 2014), Moravskou Filharmonií Olomouc (A.Dvořák - Te Deum - 2003), Filharmonií Hradec Králové (L.V.Beethoven - Missa sollemnis opus 123 - 2000, A.Dvořák - Stabat Mater - 1997 a 2000, Mše D dur - 1999), Karlovarským symfonickým orchestrem (J.S.Bach - Vánoční oratorium - 1996, J.Haydn – Stvoření - 1999), nebo s Filharmonií B.Martinů ve Zlíně (A.Dvořák a A.Rejcha - Te Deum - 1997, Rybova mše vánoční - 2015), Jihočeskou komorní filharmonií Č.Budějovice (W.A.Mozart - Missa Solemnis in C, Vespere de Domenica - 1991, A.Bruckner - Messe f moll - 1997), Pardubickou komorní filharmonií (F.Schubert - Mše Es dur - 1998, J.Haydn – Theresienmesse - 2000). U dirigentského pultu stáli například O.Dohnányi, J.Wetzler, A.Remmereit, Ch.O. Munroe, L.Svárovský, V.Spurný, M.Němcová, R.Jindra, M.Ivanović, B.Liška, V.Nosek, N.Baxa, T.Brauner, R.Válek a další.

Je držitelem čestného uznání ceny Antonína Dvořáka. Vytvořil rozsáhlou fonotéku v Českém rozhlase 3 - Vltava (například kantáty J.S.Bacha, nebo vůbec první dochovaná J.Periho opera Euridika - rozhlasový záznam z představení na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2000, či písňové cykly od Hugo Wolfa, Zbyňka Vostřáka a Zdeňka Lukáše, oratorium Antonína Dvořáka Stabat Mater, kantátu Miserere Mei Z.Lukáše, vánoční pastorely T.N.Koutníka a J.I.Linka). Spolupracoval s Českou televizí (Pořady o opeře s Dr. J.Pilkou, r.v.1986), Země úsměvů (režie M.Macků, r.v. 1986), ale objevil se i ve filmu. Naposledy v Donšajnech (režie J.Menzel, r. 2012) a seriálu Ulice (r. 2018).

Doposud natočil 9 CD pro firmy Nuova Era (Itálie), Rotag, Sonus, AUDIOS (ČR) a Chamartin (Španělsko). V roce 2015 nahrál spolu s Terezou Mátlovou CD Vánočních koled. Tentýž rok se podílel na nahrávce CD oratoria Mysterium Porcellani od soudobého skladatele Jana Zástěry. Spolupracoval i na nahrávce se souborem Bach-Collegium Praha pro TV NOE z děl W.A.Mozarta a F.X.Brixiho. V roce 2016 poprvé vystoupil s Hudbou Hradní stráže a Police ČR a provedl oratorium Anežka Česká (J.Zástěra). V poslední sezóně 2017/2018 rozšířil svůj repertoár o inscenace Zvonokosy, Ptáčník, Země úsměvů a Kouzelná flétna.

Spřátelené weby a internetové odkazy:

Wikipedia

operabalet

Bach Cantatas

CSFD

FDB

Jihočeské divadlo

Čeští pěvci

Operabase

You Tube

Instagram

i-divadlo